Skip to content

Välja papper

Vilket papper ska jag välja?

Fyra principer för val av Fine Art-papper eller konstpapper

En av de viktigaste frågorna du kommer att ställa dig själv om du vill skriva ut dina bilder är ”vilket papper väljer jag”. Denna fråga kommer aldrig att försvinna, men med övning och ett kreativt tankesätt blir den lättare att besvara. I själva verket skulle jag säga att det är den fråga jag ser fram emot mest i mitt arbete med utskrifter.

Men det var inte alltid så. Under åren som jag kämpat med val papper, kom jag att förlita sig på en uppsättning av grundläggande principer som gav mig konsekventa resultat. Massor av studier, praktik, och beslutsamhet har också hjälpt till.

De fyra principer jag delar nedan låter dig närma ditt pappersval med kreativ inriktning snarare än gissa eller det värsta av allt, helt enkelt använda samma papper för alla dina bilder.

Dessa principer kommer att lämna dig öppen för upptäckt och personlig tolkning, vilket inte är fallet med regler. En regel jag är säker du har hört är ”använd papper med hög kontrast för svartvita bilder.” Även om denna regel fungerar i många fall gäller den verkligen inte för alla svartvita bilder och värst av allt, du ignorerar din egen estetiska tanke och stil.

Andra regler man hör är att undvika matta papper eftersom skarpa detaljer då mjukas upp, eller djup svärta blir sämre. Båda är felaktiga påståenden, det vet alla som har erfarenhet.

Konst handlar om att utforska, dela ditt sätt att se och uttrycka känsla och hur du väljer att kommunicera det. Stela regler eliminerar denna möjlighet och fungerar inte bra.

En princip, å andra sidan, som lämnar utrymme för mer kreativa tankar du kan fråga dig; ”vad händer om…”

Så här kommer fyra principer för pappersval med förklaringar som jag hoppas ska inspirera dig att utforska nya möjligheter.

1. Var tydlig med bilden och dess budskap.
Du kan verkligen inte välja ett papper innan du är tydlig med vad bilden handlar om. Detta gäller för varje steg i en bild från det ögonblick du väljer en brännvidd, kompositionen, på det sätt du närmar dig utveckla RAW-filen. Denna ”vision” är det som hjälper dig att bestämma vilket papper som bäst stödjer utseendet och känslan som kommer att göra ditt budskap så tydlig som möjligt.

Tänk på vad som inspirerat dig, vad du kände, vad som motiverade dig att tro att det var en bild värd att skapas och skrivas ut. Enbart dessa skäl bör ligga till grund för val papper, inte vad andra tycker eller vad som traditionellt används. Du kanske inte tycker det är självklart, det är helt ok. Det viktiga är att du funderar på några slutliga resultat. Utan en känsla vad du vill att andra ska se och känna är det mycket svårare att göra ett bra beslut om papper.

2. Kännedom papprets personlighet.
Olika papper har tydliga egenskaper eller ”personligheter” som direkt påverkar betraktarens uppfattning av en bild. Att känna till dessa egenskaper är avgörande för val av papper. Papprets basmaterial, beläggning och struktur bidrar till den totala personlighet som vi kan beskriva med ord som mer uttrycksfull eller målerisk, återhållsam och nyanserad. Dessa attribut är ofta missförstådda och underskattade, men de har en direkt påverkan på den övergripande känslan av en bild, oavsett vad du gör i redigeringsstadiet.

Det är därför jag rekommenderar att begränsa sig till så få papper som möjligt. Ju färre papper, desto mer kommer du att uppskatta alla deras personligheter och hur de kompletterar eller förringar visionen du har för en bild. Ju fler papper du ”experimenterar” med, desto svårare är det att bedöma vad som fungerar bäst för dig.

OBS, papper med samma namn eller typ från olika tillverkare kommer inte att ge samma resultat – det är därför jag också föreslår att hålla sig till en tillverkare. Canson har lång erfarenhet, hög kvalité och bra profiler till de flesta skrivare. Ett självklart val för mig.

3. Att låta utskriften stå för sina egna förtjänster.
Målet att göra en utskrift bör inte vara att matcha vad som finns på din skärm, det bör vara att skapa en självständig tolkning av ditt arbete som troget förmedlar din vision. Ja bildskärmen är en kritisk referenspunkt som vi använder för att göra tekniska och estetiska bedömningar om en bild. Men pappret är ett helt annat medium som inte kan konkurrera med färgomfång, ljusstyrka eller kontrast jämfört med en bildskärm av hög kvalitet.

Den stora nyheten är att papper ger något digitala medier inte kan; en taktisk, fysisk, texturerad kvalitet som skickar reflekterat ljus till ögonen. Det är det som gör den utskrivna bilden speciell och unik och den bör aldrig ifrågasättas genom jämförelse med en bildskärm. Dra nytta av bildskärmen för att skapa den bästa versionen av en RAW-fil och sedan utnyttja bildens styrkor för att skapa en unik upplevelse för de som tittar på din fotografering.

4. “Trial and error” är nödvändigt.
Alla dessa principer är beroende av denna sista, som är att uppskatta och lära sig konsten av pappersval. Att öva och misslyckas precis som med allt annat, det är verkligen viktigt och ger mer erfarenhet. Begränsa variablerna (färre papper) och lär dig mer om dessa, studera hur en bild varierar beroende på det papper som valts. Visa utskrifterna för andra som du litar på och notera åt vilket håll det lutar.

Till exempel, jag märker alltid att ju mer avslappnad och lugn en bild gör mig (och per definition som inbegriper hur jag kände när jag gjorde bilden) desto mer sannolikt föredrar jag ett matt papper. Likaså dramatiska bilder med starkt skuggdjup brukar fungera bättre med ett papper med hög densitet (högt dmax och halvblankt). Naturligtvis finns många undantag från dessa generaliseringar.

Orolig för kostnader? Tyvärr, det får man räkna med när man skriver ut. Se det som en god investering som kommer att betala sig i framtiden eftersom ditt kunnande och förtroende växer. Dina bilder kommer också att uppskattas på ett helt annat sätt.

Inspiration från Robert Rodriguez Jr